Header

BEDRIJFSMATIG VASTGOED

Het zijn onzekere tijden voor bedrijven. Aan de ene kant is er de komende tijd meer ruimte nodig om de anderhalve meter regel te kunnen invoeren. Aan de andere kant ontstaat er door de versnelde ontwikkeling van thuiswerken in de toekomst meer vraag naar kleinere fysieke kantoren. Ook om kosten te kunnen besparen in een komende recessie. Bij VBO denken specialisten in bedrijfsvastgoed graag met u mee over mogelijkheden, oplossingen en misschien zelfs kansen.

Zoek makelaar/taxateur

Waarom een VBO-makelaar?

De gecertificeerde en betrokken VBO-leden worden permanent getoetst op hun vakkennis. Zij staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid, hun dienstverlening wordt gewaarborgd door de Beroeps- en gedragscode VBO. De VBO-makelaars en -taxateurs staan ingeschreven in kwaliteitsregisters SCVM, VastgoedCert en/of NRVT die strenge eisen aan inschrijving stellen. Op hun handelen wordt bovendien toegezien door een onafhankelijk Tuchtcollege: Tuchtcollege Makelaardij Nederland.

Waarom een taxateur kiezen met de REV-titel?

VBO is lid van TEGoVA, The European Group of Valuer Associations. TEGoVA ontwikkelt en beheert de European Valuation Standards (EVS), die aanhaken bij waardebegrippen en wetten die binnen Europa gelden. Alleen taxateurs bedrijfsmatig vastgoed die volgens EVS werken en voldoen aan de competentie-eisen van TEGoVA, kunnen in aanmerking komen voor de titel Recognised European Valuer (REV). Bij VBO word je gefaciliteerd om de REV-titel te behalen.

Veelgestelde vragen over bedrijfsmatig vastgoed

Aankoop van een bedrijfsruimte

Ben je op zoek naar geschikte bedrijfsruimte? Of het nu gaat om de aankoop van een winkel, kantoor, magazijn, loods, horeca- of recreatieobject, de bedrijfsmatig VBO-makelaar kan u daarin begeleiden. Hij of zij is betrokken, deskundig, flexibel en geeft een passend advies. Dat kan een totaaladvies zijn of de verzorging van enkele deeldiensten. Jouw bedrijfseisen en mogelijkheden worden verwerkt in begeleiding op maat, op basis van duidelijke afspraken.

Bezichtigen van een geschikte bedrijfsruimte

Tijdens de bezichtiging(en) informeert de bedrijfsmatig VBO-makelaar je over de onderhoudsstatus, servicekosten, energieverbruik etc. Hij of zij denkt uitvoerig met je mee over bijvoorbeeld een efficiënte indeling van werkruimten, groeimogelijkheden, uitstraling en mogelijke aanpassingen. Er wordt een inspectierapport opgesteld ter ondersteuning van uw definitieve beslissing.

Onderhandelingen en een bod uitbrengen

Met de juiste biedingsstrategie betaal je niet te veel voor het bedrijfsobject van uw keuze. Met een schat aan ervaring en hulp van de VBO-database weet de bedrijfsmakelaar in hoeverre de vraagprijs met de actuele marktwaarde van vergelijkbare objecten overeenkomt. Ook de looptijd van vergelijkbaar aanbod is bij hem of haar bekend. Belangrijke informatie die het openingsbod en maximale bod bepalen.

Koopovereenkomst en overdracht

Nadat je met de verkoper overeenstemming hebt bereikt en de koopovereenkomst is opgesteld, zal jouw VBO-makelaar deze zeer uitgebreid met je doornemen. Ook zal hij of zij je informeren over de rechten en plichten die onderdeel zijn van de transactie.

Na ontvangst van alle relevante stukken en de getekende koopovereenkomst, ontvang je van de notaris de datum van ondertekening van de akte van levering. Na een laatste inspectie en de sleuteloverdracht kun je starten met de uitvoering van jouw bedrijfsplannen.

Waarom een VBO-makelaar?
Dat een VBO-makelaar lid is van deze brancheorganisatie bied je een aantal voordelen:

Deskundigheid

  • Een VBO-makelaar is goed opgeleid en houdt zijn kennis permanent op peil
  • De VBO-makelaar kent de markt goed
  • Een VBO-makelaar adviseert over alle aspecten van verkoop of aankoop. Hij heeft bouwkundig inzicht en is op de hoogte van de juridische haken en ogen
  • Een VBO-makelaar beschikt over een database met informatie. Daardoor kan hij uitstekend advies geven en onderbouwen

Betrouwbaarheid

  • Een VBO-makelaar gedraagt zich volgens de VBO-beroeps en gedragscode. Hij treedt niet op voor twee opdrachtgevers met tegenstrijdige belangen.
  • Een VBO-makelaar behartigt de belangen van zijn opdrachtgever en is niet afhankelijk van een bepaalde bank of verzekeringsmaatschappij.
  • Een VBO-makelaar is verplicht verzekerd tegen beroepsaansprakelijkheid, waardoor hij geen financiële risico’s loopt. Dat is ook in jouw belang.
Een bedrijfsruimte (ver)kopen of (ver)huren: wat zijn uw eisen?

Vaak heb je zelf al enkele criteria opgesteld waaraan de bedrijfsruimte moet voldoen. De bedrijfsmatig VBO-makelaar kan deze criteria kritisch doornemen en eventueel verder aanvullen. Hij of zij overlegt met je over de juiste locatie, aanwezige voorzieningen, de bereikbaarheid, fiscale mogelijkheden, jouw groeiambities etc. Zo ontstaat er een duidelijk programma van eisen waaraan je toekomstige bedrijfsruimte moet voldoen.

Een bedrijfsruimte huren of verhuren

Ook bij huren is er ruimte voor onderhandeling over de prijs, faciliteiten, onderhoudsdiensten etc. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in de huurovereenkomst. Huren van een bedrijfsruimte is een complexe aangelegenheid. De VBO-makelaar zal dan ook uitgebreid de rechten en plichten met u doornemen. Na de sleuteloverdracht kan de verhuurder maar ook een beheerder aanspreekpunt zijn voor lopende zaken zoals de huuroverdracht, huuraanpassing en mogelijke reparatiewerkzaamheden.

Taxeren van een bedrijfsruimte

Je wil de waarde kennen van uw bedrijfs- of beleggingsobject? Of het nu om een relatief simpele of zeer complexe taxatie gaat, de bedrijfsmatig taxateur van VBO verzorgt een complete rapportage toegespitst op het doel van de taxatie. De bedrijfsmatig VBO-taxateur is aangesloten bij brancheorganisatie VBO. Hij of zij is gecertificeerd en geregistreerd bij het kwaliteitsregister NRVT. Dat betekent dat de taxateur:

  • voldoet aan bepaalde gedrags- en beroepsregels;
  • deskundig is;
  • wordt erkend door geldverstrekkende instellingen, banken, verzekeringsmaatschappijen etc.;
  • het taxatierapport conform uniforme eisen en rekenmethodes wordt opgesteld.

Wat is het doel van de taxatie?

De bedrijfsmatig VBO-taxateur zal altijd naar het doel van de taxatie informeren omdat dit onder meer de rekenmethodiek en complexiteit van de taxatie bepaalt. Mogelijke doelen zijn:

  • het (over)sluiten van een hypothecaire geldlening;
  • taxatie met het oog op een (mogelijke) aan- of verkoop van een bedrijfsobject;
  • een taxatie t.b.v. het opstellen van uw jaarrekening;
  • een hertaxatie;
  • een bedrijfs- of aandelenovername;
  • een zogenaamde vaststellingsovereenkomst (met de Belastingdienst);
  • kredietfacilitering;
  • onteigening;
  • bij juridische aangelegenheden en/of conflicten, zoals bezwaar-/beroepsprocedure WOZ.

Taxatie van een bedrijfsobject

Voor de taxatie van een bedrijfsobject heeft de VBO-taxateur onder meer het eigendomsbewijs, de kadastrale gegevens en de tekeningen van jouw bedrijfsobject nodig. Daarnaast kan hij of zij -indien van toepassing- ook erfpachtgegevens, logboeken van installaties of een kopie van de huurovereenkomst(en) of bepaalde vergunningen nodig hebben. Het eindresultaat is een deskundig en uitgebreid taxatierapport met alle ins en outs van het pand.

Waarom een VBO-taxateur?

Je staat voor een belangrijke financiële beslissing? Omdat je de waarde van een pand wilt weten voor een financiering? Bij zo’n vergaande beslissing zoek je zekerheid in de taxatie. Dat betekent alleen in zee gaan met een deskundige, betrouwbare taxateur. Een taxateur die kwaliteit levert en is aangesloten bij een brancheorganisatie. Een taxateur van VBO is zo’n taxateur.

VBO-taxateurs zijn gecertificeerd en geregistreerd bij het taxatieregister NRVT. Zij onderscheiden zich door hun deskundigheid en kennis van de regionale markten waarin zij actief zijn. Dagelijks werken zij met provincies, gemeenten, ondernemers, opdrachtgevers en gebruikers.

Bedrijfsruimte verkopen: vaststellen van de vraagprijs

De vastgoedmarkt is een dynamische markt die wordt geregeerd door regelgeving. Hoe fraai de locatie ook mag zijn, verkoop staat of valt bij het maken van de juiste keuzes en een deskundige aanpak. Voor het vaststellen van een marktconforme vraagprijs is een goede taxatie en een grondige kennis van de (MKB-)markt vereist. Een te hoge vraagprijs leidt maar al te vaak tot leegstand. Maar het kan uiteindelijk ook een aanzienlijk lagere verkoopprijs opleveren. Daarnaast zijn in de vraagprijs zaken als de hoogte van de servicekosten, de technische staat van onderhoud, de flexibiliteit van indeling en bestemmingsplannen correct meegewogen.