Marketing Makelaardij

Als makelaar of taxateur weet jij hoe belangrijk marketing is voor je bedrijfsvoering. Met marketing kun je jouw naamsbekendheid op regionaal niveau vergroten, waardoor potentiële klanten eerder geneigd zijn om met jou een huis of zakelijk pand te (ver)kopen. Ook stelt marketing je in staat om nieuwe klanten te bereiken en ze voor je te winnen. Als branchevereniging van makelaars en taxateurs onderschatten wij de kracht van marketing niet. Bovendien ondersteunen wij onze leden met producten en diensten in hun marketingactiviteiten. Hier vertellen we je graag meer over.

Marketing voor makelaars

Samen met onze leden zijn wij zichtbaar in de markt. Om deze zichtbaarheid op landelijk en lokaal niveau te vergroten, voeren wij jaarlijks minimaal één landelijke marketingcampagne. Wij zetten hierbij televisie, radio, verschillende online media en andere offline kanalen in. In de marketingcampagne staat een relevant thema centraal en heeft als doel om zoveel mogelijk consumenten te bereiken. We willen consumenten stimuleren om een VBO-makelaar/taxateur te kiezen bij de aan- of verkoop van een woning. We voeren voor en met onze leden campagne. Leden kunnen eenvoudig aanhaken op de campagne en voeren zo hun eigen marketing in de vastgoedbranche. Ze kunnen marketingmaterialen laten opmaken en social media berichten delen. Ook kunnen ze ervoor kiezen om een betaalde campagne te voeren en zo mee te liften op de landelijke campagne. Als VBO-lid heb je dus vele opties om aan marketing in vastgoed te doen zonder dat dit je zelf heel veel tijd en moeite kost. 

Evenementen makelaardij

Om marketing in vastgoed te doen is kennis nodig. Want hoewel we ook handige partners hebben om campagne voor je te voeren, wil je dit misschien ook wel zelf doen. En wat basiskennis hebben van marketing kan als ondernemer nooit kwaad. Daarom organiseren we (online) evenementen waarin we marketing goeroes uitnodigen. Zij leren ons de fijne kneepjes van het vak. Ook als je nog niets van marketing in vastgoed weet dan leren zij je de beginselen. Ben jij toe aan verdieping? Bekijk dan onze marketing webinars of luister naar de VBO Vastgoed podcast. Hierin nodigen we experts uit om meer te vertellen over marketing in vastgoed en marketing in de makelaardij. Tijdens deze afleveringen gaan ze dieper in op een specifiek aspect van marketing, zoals een online campagne voeren of de customer journey.

Deelbare content

We begrijpen dat jij niet dag en nacht bezig kan zijn met je marketing. Maar je wilt natuurlijk wel jouw bereik vergroten door leuke content te delen. Ook hierin kunnen wij je ondersteunen. Via Facebook VBO delen we berichten die ook voor jouw volgers interessant zijn. Deel deze berichten eenvoudig op je eigen kanaal. 

Via het ledennet, MijnVBO, kunnen VBO-leden blogs downloaden die voor jouw websitebezoekers en volgers interessant zijn. Denk aan blogs over het kopen van een woning of vragen die klanten kunnen stellen tijdens een bezichtiging. Door deze blogs op je eigen website te plaatsen en te delen via social media creëer je waarde voor je potentiële klant. 

Partners in marketing

Als jij weinig tijd hebt om je te verdiepen in marketing, maar wel het belang ervan inziet dan hebben wij VBO-partners die je kunnen helpen. Door Housenet laat jij een mooie en betaalbare website bouwen. De website wordt goed gevonden. Dit is jouw centrale punt voor je marketingactiviteiten. Het is belangrijk dat je website goed vindbaar is en dat potentiële klanten via je website eenvoudig in contact met je kunnen komen. Ook daarvoor hebben wij partners die dat voor jou voor elkaar kunnen krijgen. 

REOC is dé backoffice dienst voor de makelaardij. Zij levert voor klanten de zogeheten livechat. Via je website kunnen potentiële klanten vragen stellen en de medewerkers van REOC beantwoorden deze vragen live. Het is dus geen robot. Bovendien heeft REOC een achtergrond in de makelaardij, dus de medewerkers kunnen de vragen prima beantwoorden. Dankzij de ruime openingstijden van REOC ben je ook nog eens langer bereikbaar. 

Met de leadtool van Avix heb je een andere manier om met je websitebezoekers in contact te komen. Plaats de leadtool op je website. Jouw websitebezoekers worden vervolgens gevraagd of ze gratis een woningwaarderapport willen ontvangen. Als zij hun e-mailadres en telefoonnummer achterlaten om het rapport te ontvangen, heb jij contactgegevens om na te bellen. 

CRM-systeem: overzicht van lead- en klantgegevens

Het is tijd om verder te gaan met jouw marketing in vastgoed. Partner Kolibri heeft een heel slim CRM-systeem ontwikkeld. Met dit systeem publiceer je jouw aanbod in een paar klikken op allerlei woningwebsites, zoals Funda en VBO.nl. Maar in dit CRM-systeem houd jij ook je klantgegevens bij. Bovendien kun je de leads die je hebt ontvangen via de leadtool van Avix hier ook in kwijt. Zet een reminder om die lead na te bellen en zo kun je eenvoudig en overzichtelijk leads opvolgen.

Meer websitebezoekers aantrekken

Om ervoor te zorgen dat jij meer websitebezoekers aantrekt, kun je online marketingcampagnes voeren. Via de Facebooktool kunnen VBO-leden heel eenvoudig een Facebook advertentie publiceren. Monitoring van de presentaties is wel noodzakelijk. Wil je minder omkijken ernaar hebben, dan is het advertentiepakket van REOC echt iets voor jou. Met dit pakket trek je met een woning eerst kopers via NU.nl en Facebook. Als de woning vervolgens is verkocht, dan voer je campagne met dezelfde woning. Het doel van deze advertentie is echter om nieuwe verkopers aan te trekken. Als je leads haalt uit deze campagne, dan kan REOC ook voor jou deze lead opvolgen en een afspraak plannen in je agenda. Dat is nog eens volledig ontzorgd worden in je marketingactiviteiten. Je bent zelf heel weinig tijd kwijt aan deze manier van campagne voeren. Na de campagne ontvang je een overzichtelijk rapport met de resultaten. 

We bieden VBO-leden nog een andere manier om online campagne te voeren. Je hoeft alleen een formulier in te vullen op het ledennet en een media-inkoop bureau, specialisten dus, gaan voor jou campagne voeren. Je hebt de keuze uit verschillende pakketten. Hiermee krijg je gegarandeerd meer websitebezoekers. Wat uiteindelijk zal vertalen in meer naamsbekendheid en meer klanten.

Een goede naam opbouwen

Een krachtige manier om nieuwe klanten aan te trekken, is natuurlijk aanbevelingen van voorgaande klanten. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw klanten jou aanraden bij hun familie en vrienden? Allereerst door natuurlijk een geweldige dienst te leveren. Doe een stapje extra voor je klant, blijf goed in contact en maak inzichtelijk wat je allemaal voor hem of haar doet. Zorg dat je jezelf onderscheid: ben jij de makelaar die bijvoorbeeld een kaartje stuurt of na een halfjaar nog even opbelt of het gekochte huis helemaal naar wens is? Draag dit dan ook uit. Zorg ervoor dat je de verwachtingen van je klanten overtreft. Dat is hoe je wordt onthouden. 

Een andere manier om een goede reputatie op te bouwen is door online reviews te verzamelen. Tegenwoordig gaan veel mensen online opzoek om te kijken wat er over een bedrijf wordt gezegd. Een manier is om je Google businesspagina in te vullen en klanten te vragen om daar een review achter te laten. Een andere manier is om een wat specifieker platform te gebruiken. Wie is de Beste Makelaar is het onafhankelijke reviewplatform binnen de makelaardij. Met duizenden bezoekers per maand en 64.000 beoordelingen is dit een enorm platform voor marketing in de makelaardij. Dit is dus echt dé plek waar je reviews van klanten op wilt hebben staan. Wie is de Beste Makelaar staat vaak in de top 10 zoekresultaten in Google als je zoekt op ‘beste makelaar + plaatsnaam’. Je kunt gratis je kantoor claimen. Met een premium account heb je echter meer mogelijkheden, zoals het invullen van meerdere plaatsnamen en het hoger komen in de zoekresultaten. VBO-leden krijgen gratis een premium account bij Wie is de Beste Makelaar.

Marketing in vastgoed

Wij begrijpen dat jij als makelaar of taxateur je eigen promotiemateriaal wil kunnen maken. Wij bieden  voor onze leden deze optie aan, via een overzichtelijk platform kun jij banners, folders en flyers laten opmaken. Een gebruiksvriendelijk platform, waarbij jouw logo en naam  al is ingeladen waardoor je in een paar klikken het promotiemateriaal kunt bestellen. Zo wordt marketingmaterialen inkopen wel heel eenvoudig. 

Marketing voor makelaars en taxateurs

Marketing in de makelaardij is een breed onderwerp. Je kunt je volledig richten op je website, social media, online campagne voeren,  offline kanalen inzetten of juist een combinatie van alles. In dit artikel heb je meer kunnen lezen over hoe wij onze leden ondersteunen of volledig ontzorgen in het uitvoeren van marketingactiviteiten. Het is een cruciaal onderdeel van jouw bedrijf, maar kan overweldigend voelen. Wij nemen onze leden stapje voor stapje mee in het proces en zorgen ervoor dat ze bij sommige partners zelfs volledig ontzorgd worden. Zo kunnen zij zich volledig richten op hun klant, zonder zich zorgen te maken of er nog wel genoeg nieuwe klanten bijkomen. 

Wil je meer weten over wat VBO jou kan bieden? Bekijk dan onze waarom lid worden bij VBO pagina en vraag vrijblijvend meer informatie aan.