Overheid vergooit koppositie agrarische sector

13 maart 2016

Boer in problemen door mestmaximum

Nootdorp, 7 maart 2016 – Het systeem van fosfaatrechten dat staatssecretaris Martijn van Dam (Economische Zaken) invoert, is de zoveelste molensteen die de overheid om de nek van de agrarische sector hangt. Als de overheid in dit tempo doorgaat met de stortvloed aan wet- en regelgeving, dan verliest Nederland haar koppositie in de sector.

De agrarische sector wordt overspoeld door nieuwe wet- en regelgeving. De overheid zadelt de boer op met wetten, waarbij het gat tussen theorie en praktijk enorm is. Nog maar vijf à tien procent van de boeren weet zijn weg te vinden in de regelbrij. Het melkquotum is nog maar net afgeschaft of de boer krijgt weer een nieuw quotum in z'n maag gesplitst, het fosfaatquotum. Het fosfaatquotum stelt een grens aan de hoeveelheid mest die de boer mag produceren op zijn bedrijf.

Jouke Havinga, voorzitter sectie Agrarisch Vastgoed van VBO Makelaar: ‘De grondgebondenheid in de Melkveewet is nog niet verwerkt of het fosfaatquotum staat alweer voor de deur. Boeren zijn bijna alleen nog maar druk met de administratieve kant van hun bedrijfsvoering.’ Havinga pleit ervoor om alle (nieuwe) wet- en regelgeving te bundelen in één Wet Agrarische Sector (WAS). ‘In de energiesector gebeurt dit met de wetgeving STROOM, dus waarom zou dat niet voor de boeren kunnen. Eén allesomvattende wet schept duidelijkheid en creëert rust in de sector’, aldus Havinga. Wanneer de overheid hier geen gehoor aan geeft, kan de Nederlandse boer het niet meer rooien en vergooit het Rijk de mondiale koppositie van de sector.

Over VBO Makelaar

VBO Makelaar is een brancheorganisatie voor makelaars en taxateurs. Met ruim 1.100 leden is VBO Makelaar in geheel Nederland vertegenwoordigd. VBO Makelaar heeft naast een sectie Wonen, ook een aparte sectie Bedrijfsmatig Vastgoed, een sectie Agrarisch Vastgoed en een sectie Huur/Verhuur.

Over sectie Agrarisch Vastgoed

De sectie Agrarisch Vastgoed van VBO Makelaar verzorgt o.a.:

• advies en bemiddeling die verder gaat dan de (ver)koop van agrarische grond of objecten;
  • advies over juridische en fiscale zaken en agrarisch vastgoedprocedures, door permanente educatie;
  • begeleiding bij herbestemming, bedrijfsverplaatsing, hervestiging of een waardebepaling van duurzame energieproductie-installaties;
  • taxatie van inventaris, grond en opstallen;
  • objectieve rapportage over de bodemeigenschappen en -gezondheid via het DAG Rapport (Duurzame Agrarische Grond).