Blog

10 x Dit moet je weten over personal branding

10 x Dit moet je weten over personal branding

Marketing Ondernemen
7 minuten

 

Creatief strateeg Denise Klootwijk werkte eerder in de makelaardij en ondersteunt nu met haar Buro Bruut diverse makelaarskantoren en bedrijven op het gebied van marketing en branding. Ze weet dan ook alles op het gebied van personal branding en deelt haar tips. In het kader van de aankomende verkiezingen wordt er ook af en toe een uitstapje gemaakt naar politici, voor wie personal branding natuurlijk ook onmisbaar is.

1 Wat maakt jou uniek?

“Het valt me regelmatig op dat makelaars niet uitdragen wat hen uniek maakt en onderscheidt van de rest. En dat terwijl dit een van de meest persoonlijke dienstverleningen is. Vraag jezelf af: wat is jouw unieke verhaal? Waar sta je voor, waarom doe je wat je doet en waar ga jij voor? En wees niet bang om dit uit te dragen. Het geeft je bedrijf een gezicht en dat spreekt jouw doelgroep aan. Voor politici is dit ook onmisbaar om zichzelf aan de kiezers te presenteren.”

2 Zorg voor een consistent vertaal 

“In de politiek zie je vaak een piek in de maanden voor de verkiezingen. Van huisfolders tot video-advertenties en sociale media: ineens zijn politieke partijen en hun verkiezingskandidaten overal. Terwijl het in mijn ogen veel slimmer is om de kiezers ook na de verkiezingen aan je te binden. Dat geldt ook binnen de makelaardij. Wees niet alleen actief als je een woning te koop hebt staan, maar ook in de tussentijd. Houd je volgers en beoogde doelgroep zoveel mogelijk op de hoogte en zorg dat je top of mind blijft. Niet alleen via sociale media en je website, maar denk ook eens aan emailmarketing.”

3 Weet goed wie jouw doelgroep is

“Als je niet weet wie jouw doelgroep is, weet je ook niet wie je moet aanspreken, welke toon je het beste kunt aannemen en welke content aanslaat. Ik hoor makelaars weleens uitspraken doen als: ‘Wij helpen iedereen’ of ‘Iedereen mag bij ons een huis kopen’. Niet slim, want als je je op iedereen richt, spreek je uiteindelijk niemand écht aan. Iemand van zestig heeft vaak heel andere (woon)wensen en behoeften dan iemand van 25. Dit gebeurt bijvoorbeeld binnen de politiek ook met politieke jongeren partijen waarmee de partijen zich qua toon en inhoud duidelijk alleen op jongeren richten.”

4 Kies voor tekst, fotografie en video

“Verspreid jouw verhaal niet alleen in platte tekst, maar kies ook eens voor visuals zoals mooie fotografie en aansprekende video’s in blog- en vlogvorm. Laat je foto’s altijd door een fotograaf maken. Voor Instagram Stories kan het ook leuk zijn en juist persoonlijk om de video’s zelf op te nemen. Als de camera op je telefoon maar goed genoeg is. Organiseer je een professionele fotoshoot in een woning? Deel dan bijvoorbeeld via Instagram Stories filmpjes hoe het er achter de schermen aan toegaat. Zo geef je jouw doelgroep een goed beeld van wie je bent en wat je doet.” 

“Deel niet alleen je succesverhalen, maar ook belangrijke leermomenten."

5 Geef jouw aanbod een persoonlijk tintje

“Een foto met de tekst: ‘Huis te koop’ of ‘Huis verkocht’ kan iedere makelaar delen. Het spreekt veel meer aan als je vertelt waarom jouw oog hier op is gevallen. Wat vind jij er als expert en persoon zo mooi, leuk en fantastisch aan? Door hier met enthousiasme over te vertellen, spreek je veel meer jouw doelgroep aan. Wij Hollanders houden ervan om bij elkaar naar binnen te gluren. Ook als je zo’n woning niet kunt betalen. Door als makelaar hier enthousiast jouw verhaal bijvoorbeeld in een video bij te vertellen, spreek je wellicht ook de mensen aan die in de toekomst een makelaar nodig hebben. Of iemand die nog iemand kent die een makelaar nodig heeft. Door niet met een standaard riedeltje aan te komen, en juist écht als jezelf neerzet. Bijvoorbeeld door enthousiast, vakkundig of grappig te zijn, speel je jezelf op een leuke manier in de kijker. Dat spreekt aan.” 

6 Vergeet LinkedIn niet

“Facebook is prima om jouw verhaal en woningaanbod te verspreiden, al komt jouw verhaal daar ook tussen allerlei ruis van andere filmpjes en foto’s terecht. Instagram is meer voor het perfecte plaatje en de mooie fotografie. Een ander goed sociaal medium is LinkedIn. Niet alleen handig voor je zakelijke netwerk, maar ook perfect om je personal brand naar voren te brengen. Deel hier alleen niet klakkeloos je woningaanbod. LinkedIn is namelijk een netwerkkanaal, geen verkoopkanaal. Vertel hier bijvoorbeeld waarom je ooit voor de makelaardij hebt gekozen.” 

7 Vertel hoe het allemaal begon

“Nadenken over je ‘why’ en dit delen is sowieso een onmisbaar onderdeel van jouw personal brand. Bij makelaars die al langer in het vak zitten, is dit vaak een beetje weggezakt. Als je weer denkt aan waarom je ooit gestart bent en dat deelt, straal je ook een bepaalde energie uit. De positiviteit waarmee je over je werk praat laat ook goed zien wie je bent: dat werkt aanstekelijk en spreekt aan.”

8 Durf je emotie en gevoel te laten zien, ook als iets minder goed gaat

“Deel niet alleen je succesverhalen, maar ook belangrijke leermomenten. Hoe ga je bijvoorbeeld als makelaar om met de coronacrisis? Neem jouw doelgroep en netwerk mee in je ervaring als het gaat om online bezichtigingen. Laat zien waar je tegenaan loopt: als een duur pand bijvoorbeeld lastig te vermarkten blijkt, laat dan zien wat je hebt gedaan om het toch te verkopen. Dus niet alleen de mooie eindresultaten delen, maar juist de weg er naartoe. Dat is pas interessant en zegt alles over jouw bedrijf en jouw expertise. Net als bij een eerlijke politicus die zijn of haar fouten durft toe te geven en niet nonchalant doet alsof er niet zoveel gaande is, komt ook menselijker over en kan vaak ook rekenen op meer empathie.”

9 Beloof alleen zaken die je waar kunt maken

“Politici doen vaak hun uiterste best om in korte tijd zoveel mogelijk burgers te inspireren en overtuigen. Met grootse beloftes proberen ze zoveel mogelijk harten te veroveren. Tot er een coalitie gevormd moet worden en ze lang niet alle beloftes waar kunnen maken. Ineens blijkt niet alles reëel. Voor politici killing en ook in de makelaardij is dit korte termijn denken niet aan te raden. Als je het slim aanpakt, ziet jouw doelgroep jou als expert. Om dit in stand te houden, is het van belang jouw verhaal en verwachtingen reëel te houden. Dus geen mooie praatjes die je uiteindelijk niet waar kunt maken. Laat zien wie je écht bent en wat je echt kunt. Dan kan het ook nooit tegenvallen. Door dit lange termijn denken is er ook meer kans op mond-tot-mondreclame. In de makelaardij wordt daardoor nog altijd de meeste business gecreëerd.” 

10 Vergeet niet te reageren

“De dialoog aangaan en interactie opzoeken, is iets waar de meeste politici meester in zijn. Ook vaak via sociale media. Dit kun jij als makelaar ook perfect inzetten. Stel bijvoorbeeld een vraag aan je volgers als je iets post. Zorg er vervolgens voor dat je de reacties goed bijhoudt en hier ook weer op reageert. Zo versterk je jouw engagement met je doelgroep.”

Luistertip

Nieuwsgierig geworden naar Denis? Of wil je nog meer marketingtips van haar? Onlangs was ze ook te gast bij de VBO Vastgoed podcast. In twee aflevering vertelt ze meer over personal branding en de klantreis. Je kunt de aflevering op Spotify en Google Podcast beluisteren.

Ontdek zelf de voordelen van het VBO-lidmaatschap

Meer informatie