Blog over vastgoed

Gastblog N! Wise: Zijn digitale handtekeningen echt de toekomst?

29 mei 2020




In deze gastblog legt onze partner N! Wise, distributeur van IT hard- en software van Microsoft, uit hoe digitaal ondertekenen precies werkt. VBO-leden krijgen een speciale korting op hun diensten en producten. Lees je mee?

Zeker in deze tijd biedt digitaal ondertekenen mogelijkheden voor jou als makelaar/taxateur en jouw klanten. Hierdoor hoef je niet fysiek af te spreken om bijvoorbeeld de koopovereenkomst te ondertekenen. Bovendien is de markt van de digitale handtekening booming. Zo wordt verwacht dat deze markt in 2023 een totale marktomvang van 9,07 miljard dollar zal bereiken. (Bron: P&S Intelligence). 

Soorten digitale handtekeningen:

  • Gewone digitale handtekening
    Dit is de meest simpele vorm en refereert naar elk type handtekening dat aantoont wie het document geschreven of getekend heeft. Een standaard digitale handtekening mag een gescande handtekening of een handtekening getekend met een mousepad zijn.
  • Geavanceerde elektronische handtekening
    Geavanceerde elektronische handtekeningen gebruiken wiskundige algoritmes die het bericht met een unieke code associëren. Deze is afgeleid van het bericht zelf en van de identiteit van de verzender.
  • Gekwalificeerde elektronische handtekening
    Een gekwalificeerde digitale handtekening werkt op dezelfde manier als een geavanceerde. Er is slechts één groot verschil, namelijk dat de gekwalificeerde variant gebruikmaakt van een certificaat. Deze certificaten worden afgegeven door ‘certificatiedienstverleners’. 

Volgens de eIDAS verordening heeft een gekwalificeerde digitale handtekening dezelfde rechtsgeldigheid als een handgeschreven handtekening.

De voordelen van digitale handtekeningen:

  • Het is sneller. Je hoeft geen documenten te printen om ze te kunnen ondertekenen. Scannen of per post verzenden is ook niet meer nodig.
  • Het is goedkoper. De kosten van een document printen, verzenden, ondertekenen, terugsturen en scannen kunnen makkelijk oplopen tot € 3. Digitale handtekeningen drukken deze kosten aanzienlijk met een percentage van wel 75%.
  • Het is gemakkelijker. Het administratieve proces wordt met een significant aantal stappen verminderd. Digitaal is milieuvriendelijk. Je ontlast het milieu door geen documenten uit te hoeven printen. Digitaal is traceerbaar. Er is aanzienlijk meer controle over het gehele proces. Zo kun je elke stap van de transactie makkelijk opzoeken en inzichtelijk maken door wie, waar en wanneer er is getekend.

Digitaal ondertekenen met iDIN 

Door een overeenkomst digitaal te ondertekenen met iDIN verbeter je niet alleen de bewijskracht, ook eventuele aanvullende verplichtingen in je proces voor identiteitsvaststelling zijn hierdoor niet meer nodig. Dankzij iDIN krijg je de gegevens zoals naam, geboortedatum en woonadres van de ondertekenaar terug. Hierdoor weet je zeker met wie je digitaal zaken doet.

Voordelen van iDIN ondertekenen via Ondertekenen.nl?

  • Je hebt als vastgoedprofessional realtime inzichtelijk wat de status van de uitgezonden verzoeken is;
  • Wij zijn partners van iDIN waardoor we de kennis en tools in huis hebben om ondernemers hiermee op weg te helpen;
  • U krijgt een losse transactiebon waarin de iDIN-gegevens van de ondertekenaar staan: naam, geboortedatum, woonadres;
  • Wij hebben veel referenties in de vastgoedsector en ook contacten met de ketenpartners: memo KNB, samenwerking met notariaat en geldverstrekkers;
  • Pakketten zijn ook te gebruiken met andere software zoals NieuwbouwNederland, Eyemove, Effytool 

Meer informatie over iDIN ondertekenen via ondertekenen.nl