Blog over vastgoed

Hoe zet jij jezelf als aankoopmakelaar in de kijker?

28 augustus 2020




In de krappe vastgoedmarkt van deze tijd zijn er een stuk meer mensen op zoek naar een woning dan dat er beschikbare huizen zijn. En dat is voor jou als aankoopmakelaar hét moment om aan je (potentiele) klanten te laten zien wat jouw toegevoegde waarde is. Deze (potentiele) klanten kunnen je hulp namelijk goed gebruiken om een passend huis te vinden. Daarom geven we je in deze blogs 4 tips om jezelf als aankoopmakelaar in de kijker te zetten. 

#1: Bepaal en communiceer je USP’s

Iedere aankoopmakelaar heeft zijn of haar unieke sellingpoints (USP’s). Ben jij de keiharde onderhandelaar die de beste prijs voor je klanten weet te krijgen? Misschien ben je als aankoopmakelaar ook bereid om in de avonden en weekenden bezichtigingen met je klanten te doen? Of lever jij extra diensten waarmee je je klant volledig ontzorgt, zoals het regelen van de hypotheek of de nutsvoorzieningen?

Zorg dat je deze USP’s via je website, social media en folders aan potentiele klanten communiceert. Hierdoor trek je klanten aan die deze USP’s ook belangrijk vinden. Je kunt ook online adverteren via bijvoorbeeld social media met je USP’s. Stel in dat consumenten in een straal van een paar kilometer rondom je kantoor deze advertenties te zien krijgen.

#2: Benut je netwerk en draag dit uit

Laat je als aankoopmakelaar aan (potentiele) klanten weten dat je zoekt op Funda naar een nieuwe woning? Dan zullen ze waarschijnlijk niet zo onder de indruk zijn. Hiermee bied je als aankoopmakelaar namelijk niet echt toegevoegde waarde aan je klanten. Zij kunnen dit tenslotte zelf ook. 

Daarom is het belangrijk om je netwerk uit te breiden naar de gemeente, projectontwikkelaars en andere makelaars. Hiermee heb jij toegang tot woningen en nieuwbouwprojecten die nog niet op Funda staan. Hierdoor wordt een samenwerking voor de potentiele klant opeens een stuk interessanter. Heb jij zulke waardevolle contacten gelegd? Vergeet ook niet om dit weer te communiceren op social media of je website. 

#3: Laat klanten voor jou spreken

Hoewel we een krappe vastgoedmarkt hebben, zijn woningzoekenden steeds minder geneigd om een aankoopmakelaar in te schakelen. Ze kunnen toch zelf alles via Google vinden? Weet trots op je vak en laat zien waarom een aankoopmakelaar wel aan te raden is bij één van de grootste aankopen in een leven. En nog belangrijker: laat anderen dit voor jou doen. Verzamel dus reviews van klanten. Je kunt via klantenvertellen.nl of trustpilot.nl eenvoudig reviews verzamelen. Deze reviews plaats je op je website. Dit haalt potentiele klanten pas echt over om jou als aankoopmakelaar in te schakelen.  

#4 Investeer in de relatie met je klanten

Je hebt een klant net geholpen met het vinden van een woning. Een glas champagne samen drinken is op z’n plaats. En daarna hoort deze klant nooit meer iets van je. Doodzonde natuurlijk. Want ook jij weet dat deze klant waarschijnlijk niet zijn of haar hele leven in dit huis blijft wonen. Vooral bij een jong stel weet je dat er na 5 tot 7 jaar de drang ontstaat om groter te wonen. Heb je te maken met een gezin met oudere kinderen? Dan kun je de inschatting maken dat de ouders na een bepaald aantal jaren weer kleiner willen gaan wonen als de kinderen uit huis zijn. 

Op deze manier kun je inspringen op het juiste moment en ga je voor een langere tijd een klantrelatie aan. Stuur bijvoorbeeld ieder jaar een e-mail met de vraag of ze nog fijn wonen en of dat je ze kunt helpen met de WOZ-waardebepaling. Hierdoor blijf je bij je klanten hangen. Zodat als het moment zich aandient om weer een makelaar in te schakelen deze klanten jou niet zijn vergeten. 

Via marketing automation kun je onder andere kaartjes en e-mails automatisch laten versturen op het moment dat jij hebt gekozen. Handmatig is dit teveel werk, maar als je technologie slim inzet dan maak je van klanten loyale klanten en ga je een lange klantrelatie aan.

Meer informatie

Cursus commerciele vaardigheden

Bij onze partner Beroepsopleiding Makelaars kun je als vastgoedprofessional de cursus commerciele vaardigheden volgen. Je leert over personal branding en hoe je dit effectief in kunt zetten als makelaar. Ook krijg je concrete adviezen aangereikt om te werken aan een positieve relatie met de klant. Als je de cursus succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat. De online cursus kun je overal en in je eigen tempo volgen. Bestel de cursus via deze link (maak eerst een account aan via de contactpagina). 

Meer ondersteuning in sales en marketing

VBO-leden kunnen rekenen op praktische ondersteuning in hun marketing- en salesactiviteiten. Meer weten over VBO? Klik dan hier.