Blog over vastgoed

Marketingtips: Van clicks naar bricks

26 augustus 2020




Hoe zorg je er voor dat je van jouw sitebezoekers ook klanten maakt? Hier zijn verschillende tools voor die je simpel kunt inzetten. Met een belangrijk resultaat als gevolg. 

Als ik vroeger met mijn vader in de auto zat, kon hij bij ieder kenteken uit onze buurt zo de naam van de autobezitter opnoemen. Dat vond ik altijd heel bijzonder. Als makelaar kende hij echt z’n mensen en het woord verhuizen hoefde maar te vallen of iedereen uit de omgeving wist hem te vinden. Dit was natuurlijk nog in het offline tijdperk. 

In deze digitale tijden kun je als extra visitekaartje simpel jouw website en social media-kanalen inzetten. Tenminste: dát is hoe de meeste makelaars hun website zien: als visitekaartje. Terwijl je het eigenlijk moet zien als digitale winkel die 24 uur per dag geopend is.

Als ik andere makelaars vraag of zij aanwezig zijn in hun makelaarskantoor, geven ze meestal aan dat er altijd wel iemand is. Belangrijk om eventuele klanten te begroeten en direct te helpen met hun vraag. Deze bezoeker staat natuurlijk niet voor niets bij jou op de stoep en is een potentiële klant. Logisch dus. Dit geldt alleen net zo goed voor jouw sitebezoekers. Die zijn ook met een bepaald doel online bij jou terecht gekomen. 

Helaas zijn de meeste websites van makelaars passief. Je ziet vaak alleen het woningaanbod en de diensten. Dit is echter ook vaak de reden dat een website niet resulteert in nieuwe klanten. Een gemiste kans! Gelukkig is het vrij eenvoudig om van een websitebezoeker een klant te maken. Plaats om te beginnen op je website meerdere call-to-action buttons. Waarvan ‘Wilt u graag de waarde van uw huidige woning weten?’ de belangrijkste CTA-button voor makelaars is. Het is een van de eerste vragen die iemand heeft die graag wil verhuizen aangezien de waarde van de woning uiteindelijk ook bepaalt wat je terug kan kopen en informatie geeft die van belang is voor een hypotheek. Vergeet niet om hierbij NAW- en contactgegevens te vragen en biedt aan een afspraak in te plannen voor een waardebepaling. 

Een andere manier is om te werken met een simpele chatbot. Een chatbot is namelijk 24 uur per dag online en heeft als doel de bezoekers uit de anonimiteit te halen. Dit doe je door naar de woonwens en NAW-gegevens te vragen. 

Daarbij is het uiteindelijke doel natuurlijk altijd om vervolgens met die klant om de tafel te komen. De echte conversie vindt namelijk plaats aan de keukentafel. Daar wordt vaak de beslissing genomen. Als je een auto gaat kopen wil je ook graag eerst even proefrijden en de verkoper in de ogen -kijken. Als een klant zijn huis gaat verkopen, wil hij ook graag eerst een gesprek met de makelaar en hem in de ogen kijken. Voelen of het klikt. Verander je website dan ook liever nog vandaag dan morgen van passief naar actief: een mooie en eenvoudige manier om nieuwe klanten te genereren. 

Een eenvoudig voorbeeld van een chatbot vind je op Marketing voor Makelaars

Geschreven door: Martijn Joosten van Marketing voor Makelaars
Bron: Vastgoed Adviseur editie augustus 2020