Blog

Proptech: een must voor de ondernemer van de toekomst

Proptech: een must voor de ondernemer van de toekomst

Data Ondernemen
7 minuten

 

Het begrip proptech heeft sinds 2016 een enorme vlucht genomen, maar voor veel makelaars en taxateurs is het waarschijnlijk een nog vrij onbekende term. Dat betekent niet dat het begrip ook onbemind moet blijven, want volgens ingewijden is kennis – en gebruik - van proptech een must voor de ondernemer van de – duurzame - toekomst. Menno Lammers, initiatiefnemer en eigenaar van PropTechNL en PropTech for Good, legt graag uit waarom een nadere kennismaking heel zinvol is. Wie geen kansen wil missen, kan niet om proptech heen, is de boodschap.

Het is een breed onderwerp, waarschuwt Lammers. “Om te beginnen ga je analoge zaken digitaliseren. Vervolgens kun je digitale processen gaan inrichten, wat zorgt voor digitalisatie van je bedrijf. Ga je stakeholders, zoals partners en leveranciers, digitaal verbinden, dan praten we over digitale transformatie. Combineren we dat met vastgoed, dan leidt dit tot digitale transformatie van de gebouwde leefomgeving. Een van de bekendste voorbeelden is een huizenzoeksite. Daar kun je moeiteloos invoeren naar welke woning je voorkeur uitgaat, en waar die zo ongeveer gesitueerd moet zijn. Met proptech kun je daar nog een aantal functies aan toevoegen. Je kunt denken aan het vastleggen van de transactie via blockchain (zie VA van juni jl.; red.) maar je kunt ook meteen een financieringsvoorstel krijgen. Dat betekent dat je als woningkoper en -verkoper het allergrootste deel van het verkoopproces zelf kunt uitvoeren. Op termijn kun je zelfs denken aan het maken van een digitale afspraak om de woning te bezichtigen. Met een elektronische sleutel natuurlijk.”

Nieuwe rol

Dat is even schrikken: is dit de zoveelste poging om de makelaar/taxateur overbodig te maken? Dat hoeft niet want de makelaar kan zich ook een heel nieuwe rol eigen maken, stelt Lammers. “Ik denk dat de 70-20-10-regel ook hier opgaat. Dat betekent dat je 70 procent van je tijd besteedt aan het optimaliseren van je core business (manager), dus het bemiddelen in vastgoed. Dat doe je dan wel met behulp van nieuwe digitale oplossingen. Het is bijvoorbeeld handig als je via je iPad of laptop een document kunt printen zonder dat je daarvoor naar kantoor hoeft. 20 procent (ondernemer) besteed je aan bedrijfsgerelateerde activiteiten. Dan verdiep je je in bewezen nieuwe technieken en oplossingen die je kunt toevoegen aan de bestaande diensten. Een heel actueel voorbeeld zijn de ventilatiesystemen die in kantoren en opleidingsinstituten vereist zijn. Nieuwe vormen van energiebesparing door gebruik te maken van algoritmes en sensoren, zijn een ander voorbeeld. De resterende 10 procent (visionair - enkele uren per week) verdiep je je in de allernieuwste ontwikkelingen. Als je kennis wilt maken met proptech, dan adviseer ik de blended course ‘Inleiding PropTech & FinTech’ te volgen, waaraan ik heb meegewerkt.”

Verduurzaming

PropTech for Good houdt zich bezig met de vraag hoe technologie als hefboom kan fungeren voor vastgoed zodat het kan bijdragen aan de duurzame ontwikkeldoelen van de Verenigde Naties (Sustainable Development Goals). Lammers noemt dat de maatschappij 5.0: “Een maatschappij waarin de mens centraal staat en waarin economische vooruitgang in evenwicht is met het oplossen van sociale problemen door een systeem dat cyberspace en fysieke ruimte in hoge mate integreert. Daarvoor zijn data nodig: meten is weten. Deze data kun je vervolgens weer gebruiken om gebouwen te bezichtigen door middel van virtual reality of augmented reality. Van augmented reality wordt al gebruik gemaakt, bijvoorbeeld als op een website een kantoorpand wordt getoond waarbij dan meteen de nodige extra informatie wordt gegeven. De bezoeker van de site ziet dan in één oogopslag hoe het gebouw gebruikt wordt, wat de energieprestatie van het gebouw is en waar de nodige verbeteringen mogelijk zijn. Nóg een stapje verder: er staat ook meteen bij om welke investeringen het gaat én of e.e.a. rendabel is. Hoe meer we weten van een object en de omgeving; hoe meer informatie we kunnen delen die bijdraagt aan een goede investerings-/ verkoopbeslissing.”

‘Gedoe’?

Lammers geeft een paar voorbeelden: “Je kunt dankzij deze nieuwe technieken goed aangeven in hoeverre een gebouw bijdraagt aan de klimaatdoelen. Beschikt het gebouw bijvoorbeeld over een systeem waarbij de verwarming alleen aan is als er mensen in die ruimte aan het werk zijn? En in hoeverre zijn er maatregelen genomen waardoor het gebouw ‘corona-proof’ is (bijvoorbeeld door de Airscore die in 2021 onderdeel wordt van de GRESB-rating)? De vastgoedwereld en de moderne technologie schuiven als het ware in elkaar met als resultaat een digitale transformatie van de woon-, werk- en leefomgeving.” Dat is nogal wat: moet je je echt met al die nieuwe technologieën bezighouden; ook als je gewoon een heel succesvolle makelaar bent, die zijn/haar zaakjes prima voor elkaar heeft? “Ik hoor inderdaad nogal eens van ondernemers dat ze opzien tegen al het ‘gedoe’ als ze zich met deze nieuwe technologieën gaan bezighouden”, zegt Lammers. “Maar het grappige is juist dat je jezelf heel wat ‘gedoe’ kunt besparen; juist door je ermee bezig te houden. Hoe mooi is het als je je administratie tot een minimum kunt beperken door gebruik te maken van moderne technieken? En hoeveel tijd houd je dan over om je met de klant en de markt bezig te houden? Of doe je liever die administratie? Dan had je misschien beter administrateur kunnen worden….”

Informatie delen

Kopers en verkopers hebben een toenemende behoefte aan direct beschikbare informatie. Ze zijn niet de enigen: banken zijn steeds terughoudender als het gaat om het verlenen van een financiering als een gebouw niet verduurzaamd is – en er ook geen plannen in die richting zijn. Lammers: “Dus moet je als eigenaar een plan hebben, zodat het gebouw voldoet aan de eisen van gezondheid, welzijn en energiebesparing. Als makelaar toon je een belangrijke toegevoegde waarde als je direct die informatie kunt verschaffen. In het ecosysteem 5.0 zie je dat tal van vraagstukken met elkaar verbonden zijn, en dat technologie de verbindende factor is. Makelaars zullen – mits ze bereid zijn zich aan te passen - steeds meer gezien worden als professionals die kunnen meewerken aan een gezonde, duurzame wereld. Het is natuurlijk fantastisch als je je klant exact de informatie kunt verschaffen waardoor hij de juiste keuze kan maken tussen twee – op het oog identieke – panden.”

Keuzes

“Natuurlijk beslis je zelf hoe ver je in je dienstverlening wilt gaan. Vind je het anno 2021 voldoende als je woning op een huizenzoeksite staat? Houd er dan rekening mee dat die site wel eens kan worden overgenomen door een Amerikaanse investeerder of dat een platform als OpenDoor de Nederlandse markt betreedt. Daar bepaalt een algoritme op basis van een postcode niet alleen de prijs van de woning, maar het verkoopt de woning ook voor je. Ik denk dat 90 procent van het werk van makelaars en taxateurs op korte termijn bepaald wordt door data. Het is dus bijzonder interessant om op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen. Dan kun je een keuze maken: wil ik de klant van A tot Z ontzorgen? Of geef ik hem toegang tot databases en platforms waardoor hij zijn eigen weg kan gaan? Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor het tarief dat je hanteert voor je diensten. Het businessmodel van de traditionele makelaar komt sowieso onder druk te staan. In alle gevallen moet je je afvragen hoe je de klant de meeste waarde kunt bieden. Wie zijn ogen sluit voor de transitieperiode waarin we nu zitten, zou de boot wel eens kunnen missen. Bijvoorbeeld doordat je wordt ingehaald door collega’s die zich wel hebben verdiept in de nieuwe technologie en/of samenwerking met techbedrijven. De zes duurste woorden in elke branche zijn nog steeds ‘Zo hebben we het altijd gedaan’. Die kun je dus maar beter niet meer gebruiken.”

 

Ontdek zelf de voordelen van het VBO-lidmaatschap

Meer informatie