Blog over vastgoed

‘Wat makelaars en taxateurs doen, kunnen wij slimmer, sneller en goedkoper.’

19 mei 2020




Walter Living is een initiatief van de twee internetondernemers Steven van Wel (37) en Marcel de Graaf (33). Walter Living ging in 2019 van start, de website is zo’n zes maanden live en de jonge onderneming telt nu tien medewerkers. Walter Living kon een vliegende start maken dankzij een externe investering van € 1 miljoen. De doelstelling: “Aan het eind van 2020 willen we 1 op de 10 mensen die op Funda zoeken, bedienen.”

“Wij geloven dat de kosten die makelaars en taxateurs in rekening brengen, niet meer van deze tijd zijn”, aldus Marcel de Graaf en Steven van Wel. Het duo bedacht en ontwikkelde Walter Living, het eerste Nederlandse online woningplatform dat volledig data driven is. Op basis van een heel scala aan datasets geeft Walter Living van vrijwel elke woning in Nederland informatie over o.a. de waarde, de wijk waar de woning staat en historische – en actuele markttrends. De ontwikkelaars noemen het zelf een “reality check”, onmisbaar om in de oververhitte woningmarkt betere verkoop- en aankoopbeslissingen te nemen. “Walter Living maakt de makelaar overbodig”, zo claimen de bedenkers. Genoeg aanleiding om met de twee ondernemers in gesprek te gaan.

Walter Living is ontstaan uit de ervaringen die Marcel de Graaf en Steven van Wel zo’n twee jaar geleden hadden bij respectievelijk de verkoop van een woning in Ede en de aankoop van een woning in Amsterdam. Beiden kwamen in aanraking met een aankoopmakelaar en hoewel ze op zich prima bediend waren, hadden zowel Marcel als Steven achteraf hetzelfde onbehaaglijke gevoel. “We hadden veel beter willen begrijpen waar we eigenlijk mee bezig waren. Want ga je in Amsterdam bieden, dan hoor je van iedereen dat je moet overbieden. Maar hoevéél? En als je wilt verkopen, wat is dan een reële prijs? Daarop doordenkend kwamen we tot de overtuiging dat je als woningzoeker of –verkoper heel veel zelf kunt doen, mits je de juiste informatie hebt. Wij denken dat je met data even zoveel of mogelijk zelfs méér kunt weten dan de makelaar of taxateur. Uit die gedachte is Walter Living ontstaan: er moet toch data te vinden zijn en er moeten toch rekensommetjes te maken zijn die je verder kunnen helpen. Je wilt antwoorden op vragen als ‘Heeft het nut om mee te gaan in de gekte?’ Of: ‘Als ik x, y, z bied, hoeveel kans maak ik dan op mijn droomhuis?’ 

Vaarwel makelaar en taxateur

“Al het huiswerk waarvan je hoopt dat de makelaar het voor je doet, dat proberen wij bij onze klanten op een presenteerblaadje te leggen. We maken daarbij gebruik van een hele reeks aan datasets die tezamen een zeer compleet beeld geven van een specifieke woning, waar ook in Nederland. We kijken naar prijzen, analyseren foto’s van woningen en informatie over buurten en wijken. We doen al het voorwerk, je hebt het binnen seconden onder handbereik. Om die reden geloven we dat de kosten en de tijd die een makelaar of een taxateur daarvoor in rekening brengt, niet meer nodig zijn. Desgewenst verrijken we die enorme hoeveelheid data met menselijke inzichten; afhankelijk van het product dat je afneemt kan er een specialist van Walter Living met je meekijken. Zo kom je slimmer voor de dag, voor een fractie van het bedrag dat een makelaar of taxateur rekent.” 

Groeimodel

Marcel en Steven zien in Walter Living een logische doorontwikkeling van de makelaars- en taxateurswereld, nu op basis van data. “Een dienst als Funda bracht de etalage van de makelaar naar het internet, nu wordt het tijd om de dienst achter die etalage te verbeteren. We willen de consumenten helpen om zoveel mogelijk kans te maken op de woningmarkt met een optimale bieding; uiteindelijk wil je net genoeg bieden, zodat je vlak boven de nummer twee zit en niet teveel betaalt. Wij doen zelf geen biedingen en zijn ook niet betrokken bij het papierwerk daarna. Nòg niet althans, want we zijn zeker aan het kijken naar de kansen in het vervolgtraject. Denk daarbij aan onze rol bij aspecten als de koopovereenkomst en de notariële overdracht. We zijn ervan overtuigd dat je ook daar met automatisering en data nog slagen kunt maken. Ook dat proces kun je steeds sneller maken. We gaan de markt onherkenbaar veranderen, maar dat doen we stap voor stap.’