Actualiteiten

NHG breidt vangnetfunctie uit om woningeigenaren tijdens coronacrisis te steunen

nhg-breidt-vangnetfunctie-uit-om-woningeigenaren-te-steunen-tijdens-coronacrisis-983_680x520_fit

NHG maakt vandaag bekend dat huiseigenaren die een hypotheek met NHG hebben afgesloten en de hypotheeklasten niet kunnen dragen vanwege de coronacrisis worden ondersteund. Zij krijgen de ruimte om maximaal 9% van het hypotheekbedrag aan achterstand op te lopen, met behoud van NHG. Dankzij deze mogelijkheid kunnen geldverstrekkers oplossingen bieden aan de woningeigenaren. Hierbij behouden ze het vangnet dat NHG biedt. Het toekennen en terugbetalen van de achterstand vind plaats op basis van afspraken tussen de geldverstrekker en de woningeigenaar.

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: “In deze moeilijke tijd moeten we er met zijn allen voor zorgen dat mensen zo min mogelijk in de financiële problemen komen. Daarom is het goed om te zien dat ook NHG bijspringt om huiseigenaren te helpen die in acute geldproblemen komen als gevolg van de corona-crisis.”

Geldverstrekkers kunnen de zogenaamde Woonlastenfaciliteit namens NHG aanbieden. Als een klant uitstel van betaling wordt verleend of wanneer sprake is van een betalingsachterstand, dan staat NHG middels de Woonlastenfaciliteit borg voor een bedrag tot maximaal 9% van de oorspronkelijke hypotheeksom. Bijvoorbeeld: als de klant een hypotheekschuld heeft van 200.000 euro, dan staat NHG borg voor een achterstand van maximaal 18.000 euro.

NHG ontwikkelde de Woonlastenfaciliteit (WLF) tijdens de kredietcrisis. Vanwege de coronacrisis zijn de voorwaarden die tijdens de kredietcrisis werden gesteld versoepeld. Zo geeft NHG geldverstrekkers toestemming om de WLF gedurende maximaal drie maanden toetsingsvrij toe te passen. Hierdoor maakt NHG het proces makkelijker en toegankelijker. Indien de ontwikkelingen rondom de coronacrisis dit vereisen kan deze periode met drie maanden worden verlengd. Indien de geldverstrekker en de consument langer gebruik willen maken van de WLF (tot maximaal de huidige 9%) dan moet de klant naar draagkracht betalen. De geldverstrekker zal hierover contact opnemen met de klant.

NHG maakte onlangs met diverse partijen afspraken om ervoor te zorgen dat huiseigenaren niet op straat komen te staan ten tijde van de coronacrisis. Ook zet NHG job- of budgetcoaches in om ondersteuning te bieden. Naast het realiseren van woningbehoud en het bieden van een vangnet voor consumenten met betalingsproblemen staat NHG voor een verantwoorde toegang tot de woningmarkt en het eenvoudiger, transparanter en goedkoper maken van (hypotheek)processen.

Bron: NHG

Deel dit artikel