Actualiteiten

NVM, VBO en Vastgoedpro openen nieuw consumentenloket

Magnifying glass surveying house on stairs coin concept down searching for real estate investment mortgages using the right time to invest.

Utrecht, 1 september 2022 – De drie branche- en beroepsorganisaties van makelaars openen vandaag het ‘Klachtenloket Vastgoedprofessionals’. De Geschillencommissie gaat als onafhankelijke partij het klachtenloket beheren. Consumenten kunnen hier een klacht indienen over alle partijen die betrokken zijn bij de (ver)koop en (ver)huur van woningen. Met het vandaag geopende consumentenloket markeren NVM, VBO en Vastgoedpro opnieuw hun inzet voor een transparant en integer koopproces.

Tuchtrecht en Klachtenloket Vastgoedmarkt

Begin dit jaar maakten NVM, VBO en Vastgoedpro al bekend op eigen initiatief met een onafhankelijk, gezamenlijk tuchtrecht te komen. Dit vormt het fundament voor het Klachtenloket Vastgoedmarkt. Het streven is dat alle bij vastgoedtransacties betrokken partijen zich aansluiten bij het klachtenloket. Dit voorziet in een nog gelijkwaardigere, eenduidigere en onafhankelijkere klachtenbehandeling. Met de ingebruikname van het klachtenloket sluit het meldpunt voor klachten van de Vereniging Eigen Huis.

Biedlogboek

Op 1 juli 2022 voerden de branche- en beroepsorganisaties hun digitale biedlogboek in. De makelaars geven zo, naast de verkoper, ook kandidaat-kopers die hebben geboden inzicht in het biedingsproces als ze daarom vragen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken zet erop in om het biedlogboek per wet te verplichten. Dit brengt met zich mee dat partijen die geen gebruik maken van een gecertificeerd biedlogboek dan niet langer een bied- of onderhandelingsproces kunnen begeleiden. Daarnaast hebben de drie organisaties hun gedragscodes uitgebreid met de integrale toevoeging van de acht uitgangspunten uit het verbeterplan ‘Vertrouwen in het koopproces’, dat in februari dit jaar is ondertekend door NVM, VBO, Vastgoedpro, de Vereniging Eigen Huis en het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Bereikbaarheid en werking

De Geschillencommissie maakt via www.degeschillencommissie.nl/klachtenloket-vastgoedprofessionals en telefoonnummer 070-3105398 de procedure en werkwijze bekend voor het indienen en behandelen van een klacht. Hier vinden consumenten specifieke informatie hoe ze een klacht kunnen indienen en op welke wijze deze door de onafhankelijke commissie wordt behandeld.

==================================================================================
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
NVM; Manager Communicatie, Frank Haagsman, 06 – 30 71 23 07 of ln.mvn@namsgaah.f
VastgoedPro; Beleid en Advies, Rolph Limpens, 06 – 52 42 06 85 of ln.orpdeogtsav@snepmil.r
VBO; Manager Marketing & Communicatie, Sandra Kers, 06-27 08 67 12 of ln.obv@srek.ardnas

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.