Leden

Laenen Makelaardij

laenenmakelaardij-540

“Mensen beslissen bijna in een split second over de grootste aankoop van hun leven. Bizar eigenlijk.”

Twee generaties Laenen leiden in het Limburgse Weert tot het gelijknamige makelaarskantoor; Laenen Makelaardij. Vader Stephan zag hoe o.a. internet, de recessie en de torenhoge conjunctuur in twee decennia de markt volledig transformeerden. Zoon Roan ziet hoe ook digitalisering onmisbaar is geworden in het makelaarsvak om consumenten beter te kunnen servicen.

De enorme dynamiek. Dat ziet Stephan Laenen als grootste verandering in het vak, als hij terugblikt op 22 jaar makelen. Aan het eind van de vorige eeuw draaide alles nog om printadvertenties en het krantje op zaterdag. “Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar drukwerk was enorm belangrijk voor ons. Internet kwam net zo’n beetje op, ik was één van de eersten met een website. Met internet kwam, we weten het allemaal, ook het fenomeen Funda. Jarenlang hebben wij daar als VBO-makelaar de tweede viool moeten spelen. Inmiddels staan we met ons aanbod niet meer achteraan.. We moeten echter constateren dat dit platform op dit moment aan glans inboet. Want met de opkomst van internet, de opkomst van social media en de oververhitting van de woningmarkt is de ‘eagerness’ in de woningvraag – en daarmee het actieve zoekgedrag van mensen – enorm toegenomen. Iedereen heeft haast, leeft in de angst achter het net te vissen en wil nú kopen. Dat maakt het tot drukke tijden voor makelaars.”

Verbazing

Stephan staat in zijn organisatie niet alleen. Inmiddels mag zijn zoon Roan zich ook VBO-makelaar noemen. Met zijn 22 jaar is hij de millennial pur sang, volledig opgegroeid in het digitale tijdperk. Roan heeft geen referentie aan tijden dat het allemaal wat trager ging. En toch verbaast ook hij zich over de druk die huizenkopers zichzelf opleggen. “Mensen beslissen bijna in een split second over de grootste aankoop van hun leven. Bizar eigenlijk. En het is precies wat Stephan zegt; het biedt ons de uitdaging om onze dienstverlening daarop te richten. Want hoe voorkom je dat mensen ‘ja’ zeggen tegen een aankoop om dan uiteindelijk toch terug te moeten krabbelen omdat het besluit de woning te kopen niet verstandig of niet haalbaar blijkt te zijn? Dat probleem speelt vandaag de dag bij heel veel makelaars. En wij tackelen dat probleem met een geheel eigen aanpak. Digitalisering speelt daarin een belangrijke rol.”

Rijke database

Laenen Makelaardij werkt momenteel hard aan een database van werkelijk geïnteresseerde en gescreende potentiële huizenkopers. Roan licht toe: “We bieden panden in verkoop altijd eerst aan mensen aan die bij ons staan ingeschreven. We weten dan al heel veel van hen. Wat is hun budget? Wat zoeken ze precies? Zodoende begeleiden we ze eigenlijk al voor we daadwerkelijk naar een verkoop of aankoop toewerken. Je scheidt het kaf van het koren. Een deel van die database wordt gevuld met mensen die we ontmoeten bij bezichtigingen. Inschrijven geeft hen een voorsprong en meer informatie. Zo krijgen ze nog voordat nieuw aanbod online gepresenteerd wordt een digitaal fotoalbum van de woning die aan hun woonwensen voldoet toegestuurd. Dat geeft wat meer tijd en lucht. Je haalt de stress eraf. In dat licht moet je onze opmerking zien dat wij denken dat Funda op dit moment vaker het minder gewilde aanbod toont. De echt interessante woningen zijn al veel sneller verkocht. Dus waar het Funda-platform ooit aan de voorkant zat, is het nu opgeschoven.”

Makelaar wordt consultant

Na ruim twee decennia is Laenen Makelaardij dus nog volop actueel en enthousiast. Hoe kijken vader en zoon aan tegen de jaren die voor ons liggen? “Wij geloven dat de makelaar steeds meer een consultant wordt. Of in elk geval: zou moeten worden. Je toegevoegde waarde zou steeds meer moeten zitten in meedenken met je klanten over wat er allemaal met een woning kan. Waar kun je het duurzamer maken? Hoe zit het straks met gasloos wonen? Wees een ‘groene makelaar’ die met goede adviezen op het gebied van energie komt. Staar je niet blind op hoe een woning nú is, maar betrek in je aan- en verkoopgesprek de mogelijkheden voor later. Dat zijn aspecten waar mensen echt op zitten te wachten. Want het scheelt nogal of een woning over tien-twintig jaar ineens gasloos moet. Dan ga je ineens heel anders naar een woning kijken. Dat zijn ook de aspecten die mensen niet op Funda of waar dan ook zien. Maak het verhaal groter, breder, dieper. Daar ben je toch makelaar voor?”

Lees het volledige artikel over Laenen Makelaardij in relatiemagazine Vastgoed Adviseur.

Laenen Makelaardij
Rentmeesterlaan 13
6002 EH Weert
tel. 0495 450 680
ln.neneal@ofni
https://www.laenen.nl/

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.