Leden

Makelaardij Terschelling

makelaardij-terschellingsmall-509

Makelaar zijn op een eiland is een vak apart

Grote kans dat u nog nooit gehoord heeft van namen als Hee, Horp, Kaard, Kinnum. Het zijn dorpjes op Terschelling. Voor collega-makelaars Arie van Keulen en Wouter Burrie bekende klanken, want zij kennen het eiland als geen ander. En ze weten dan ook als geen ander: makelaar zijn op een eiland is een vak apart.

Terschelling telt zo’n 4.800 inwoners. Tijdens het bekende Oerol Festival en in de zomer zijn het er vele duizenden meer. Het eiland is een populaire vakantiebestemming in elk seizoen. En daar hebben we meteen de eerste bijzondere karakteristiek van dit Waddeneiland te pakken: Terschelling telt zo’n 2.000 permanente woningen en rond de 1.100 recreatiewoningen. “Alleen al daardoor is het een wat vreemde markt hier’, zeggen Arie van Keulen en Wouter Burrie. Samen vormen zij Makelaardij Terschelling, met circa 90% marktaandeel verreweg de grootste makelaardij op het eiland. Arie is in leeftijd gerekend de senior van het duo. Wouter echter woont zijn hele leven al op Terschelling, terwijl Arie hier in 2005 kwam wonen. “Mijn vrouw komt hier wel vandaan”, vertelt Arie. “Dus toen ik in Vlaardingen mijn oude stiel achterliet, lag het voor de hand om hier een nieuw leven te beginnen. De makelaardij trok me wel. In 2008 kon ik van start, hoewel je van een start nauwelijks kunt spreken. De recessie klapte er ook hier meteen vol in. Van de vier makelaars die hier toen actief waren, zijn er nog maar twee over. Het duurde wel tot eind 2012 voor het een beetje rendabel begon te worden. Zodoende heb ik in 2014 Wouter aan boord gevraagd en nu hebben we de koers omhoog te pakken. Maar, we lopen wel tegen een aantal behoorlijke scheve situaties aan.”

Startersdilemma

“Zoals overal in Nederland hebben starters en jongeren het ook op Terschelling moeilijk”, vertellen Wouter en Arie. “Veel jongeren werken hier in de horeca en dat is geen vetpot. Ze wonen vaak echt letterlijk in schuurtjes achter het ouderlijk huis. Woningen onder twee ton vind je hier namelijk bijna niet. Sociale huur is al helemaal met een vergrootglas te zoeken. Die sociale huur is idealiter ‘een kweekvijver’ om de doorstroom op gang te houden, maar dit is hier al jaren niet in orde. Veel jongeren verlaten om die reden het eiland. Omdat een Waddeneiland zo’n beperkte gemeenschap is, met echt fysieke begrenzingen, zie je dat de startersproblematiek hier ook nog eens negatief uitwerkt op de bevolkingsopbouw van het eiland. Eenmaal weg kom je moeilijk weer terug, want dan gelden er allerlei restricties. Zo moet je een economische- of maatschappelijke binding hebben of de waarde van de woning die je koopt moet boven de 393.000 euro liggen. Dus de terugkomers zijn vaak welgestelde senioren.”

“Wat ook niet helpt: ons eiland wordt meegenomen in het totale provinciale beleid voor Friesland. Op het vasteland is er krimp en daar is de totale provinciale Woonvisie op afgestemd. Er wordt vergeten dat de situatie hier wezenlijk anders is.” Arie en Wouter zien dat jongeren in de winterperiode hun toevlucht nemen tot het huren van kleine recreatiewoningen of sta-caravans. Vervolgens moeten zij er dan eind april weer uit, want dan komen de toeristen weer naar het eiland.

Behoedzaam manoeuvreren

Misschien nog wel meer dan in dorpen het geval is, hebben Wouter en Arie te maken met een hoog ‘ons-kent-ons-gehalte’ van hun potentiële klantenkring. In vorige uitgaven hebben we meer dan eens aandacht besteed aan de customer journey van huizenkopers en zoekers. Het zou dus een pre kunnen zijn dat Wouter en Arie soms al veel van hun klanten weten. Maar niets is minder waar: “Je moet daardoor juist heel behoedzaam opereren, echt geheel blanco het gesprek ingaan. Alle achtergrondinformatie die je misschien zou kunnen hebben, moet je parkeren. En dan je klant op weg helpen. En daarin moet je hier van heel veel markten thuis zijn. We verkopen en kopen woningen in alle soorten en maten. Eigenlijk is geen huis hier hetzelfde, op de recreatiewoningen na. Die willen nog wel eens gelijk aan elkaar zijn. Maar verder vind je hier alles: historisch bijzonder, uniek gelegen, aparte bouw, aan elke woning zit wel een uniek verhaal. Dat maakt het werk hier geweldig. En het aardige is: als het met de bestaande woning wat minder gaat, dan gaat het goed met de recreatiewoningen, en andersom. Er gebeurt hier altijd wad.”

Lees het volledige artikel over Makelaardij Terschelling in relatiemagazine Vastgoed Adviseur.

Makelaardij Terschelling
Oosterburen 60
8891 GD Midsland
Tel. 0562-448433
ln.gnillehcsretjidraalekam@ofni
www.makelaardijterschelling.nl

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.