Actualiteiten

Huurwoningwebsites moeten transparanter worden

buy house, real estate concept, different offers of property online, hands typing on computer as background

Consumenten weten vaak niet dat veel huurwoningwebsites alleen een zoekservice bieden en niet als bemiddelaar optreden. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze websites moeten consumenten hierover duidelijk informeren, zodat ze weten wat ze mogen verwachten als ze een betaald abonnement afsluiten.

De websites moeten ook duidelijk zijn over de beschikbaarheid en de actualiteit van het aanbod. De consument moet erop kunnen vertrouwen dat de informatie hierover klopt. Zo wordt voorkomen dat consumenten worden misleid en met de verkeerde verwachtingen een abonnement nemen op een huurwoningwebsite. Zonder dat ze daar een geschikte woning op kunnen vinden.

Onderzoek is beëindigd

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Mensen die een huurwoning zoeken in de huidige krappe woningmarkt, maken gebruik van verschillende zoekmogelijkheden. Denk hierbij aan huurwoningwebsites om een geschikte woning te vinden. Het is belangrijk dat deze websites duidelijk zijn over de dienst die zij aanbieden, waardoor ze consumenten niet misleiden. We hebben verschillende huurwoningwebsites hierop aangesproken en het onderzoek voor nu beëindigd.”

Welke regels gelden voor huurwoningwebsites?

Als je een huurwoning zoekt, zijn er verschillende mogelijkheden. Er zijn websites die het woningaanbod van derden verzamelen en bij elkaar brengen op één plek. In sommige gevallen moet je een betaald abonnement afsluiten, om op zo’n website toegang te krijgen tot het aanbod en te kunnen reageren op woningen. De website toont het aanbod, maar brengt geen direct contact tot stand met de makelaar of verhuurder. Het is belangrijk dat relevante informatie over het aanbod klopt en actueel houdt. Bijvoorbeeld of woning beschikbaar is of hoe lang deze te huur wordt aangeboden.

Zoekservice van huurwoningwebsites

De huurwoningwebsite biedt dus een zoekservice, maar bemiddelt niet. De website moet de consument daarover informeren, waardoor ze weten waarvoor ze betalen. Ook moet de website duidelijk zijn over het abonnement, wat het kost en hoe je het kunt beëindigen. Consumenten die op zoek zijn naar een huurwoning, moeten zich goed oriënteren op de verschillende mogelijkheden om een huurwoning te vinden. Zij kunnen ook gebruik maken van gratis huurwoningwebsites of kunnen direct bij een verhuurmakelaar of huurbemiddelaar terecht, die ook bemiddelt en zijn aanbod vaak gratis publiceert.

Lees hier het hele bericht.

Bron: ACM

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.