Blogs

Mens of techniek: wat is belangrijker?

martijn-joosten-mens-of-techniek-wat-is-belangrijker-1005_680x520_fit

De mogelijkheden voor online marketing zijn eindeloos. Ook in de makelaardij. Waar moet je op inzetten, wanneer werkt het écht en welke rol speelt het menselijke aspect in deze almaar veranderende digitale wereld?

Vroeger waren mensen loyaal aan hun loodgieter, elektricien en ook hun makelaar. Die band ging zo een leven lang mee. Tegenwoordig leven we in een compleet andere wereld waarin de consument snel is afgeleid. En dan vooral door het diverse aanbod dat veelal online voorbij komt. Denk aan sociale media als Facebook en Instagram. Deze kanalen zijn gelukkig niet alleen stoorzenders, maar kan jij als makelaar juist in je voordeel laten werken. Mits je de online marketingtools en technieken van dit moment op de juiste manier toepast. Om hier resultaat mee te behalen, zijn er een aantal factoren om rekening mee te houden. Zo ken ik twee makelaars die allebei actief zijn in dezelfde regio. De een succesvol met een marge van 1,85, terwijl de ander maar net de 1 procent behoudt en veel meer moeite heeft met klantwerving. En dat terwijl ze dus allebei op dezelfde markt opereren. Waarom lukt het de een dan wel en de ander niet? Simpel. De succesvolle makelaar heeft zijn marketing goed op orde: hij is online zichtbaar. Daarbij gelooft hij in zichzelf en in zijn bedrijf en personeel en maakt daarmee echt het verschil. Onmisbaar voor zijn succes, is het feit dat hij niet alleen op de hoogte is van de laatste online marketingtechnieken, maar deze ook toepast. Zoals de Facebook Pixel. Iets waar maar weinig makelaars gebruik van maken terwijl dit juist zoveel kansen biedt.

Lees ook: Danny Mekić ‘Investeer in jezelf, je klanten en technologieën’

Deze Facebook Pixel installeer je gemakkelijk op jouw website. Hiervoor hoef je alleen een Facebook advertentie account te hebben. Door de pixel vervolgens in de vorm van een code toe te voegen aan jouw site, wordt de data van jouw websitebezoekers opgeslagen. Deze zijn bruikbaar voor 180 dagen vanaf de dag van het eerste bezoek. Vervolgens kun je jouw bezoekers via hun Facebook en Instagram-account targetten waardoor je in hun tijdlijn verschijnt. Zie je bijvoorbeeld dat er een groep sitebezoekers op je site naar jouw woningaanbod kijkt, selecteer deze mensen en zorg ervoor dat ze jouw woningaanbod ook in hun tijdlijn voorbij zien komen. Op die manier bouw je online vertrouwen op. Om die vertrouwensband nog meer te versterken, werken online reviews altijd mee.

Lees ook: Als makelaar beter gevonden worden in Google

Als potentiële klanten zien dat anderen jou een goede beoordeling geven, kiezen zij ook eerder voor jou. Vergelijk het met een webshop als Coolblue: je koopt eerder de tv met tien sterren dan 1 ster. Online contact schept alleen niet voldoende vertrouwen om voor jou te kiezen. Daarom de volgende stap: laat jouw doelgroep kennis maken met jou en je team. Wie ben jij als makelaar? Je diensten zijn niet uniek: iedereen heeft toegang tot dezelfde info, kan digitale brochures maken en een fotograaf regelen. Het verschil tussen jou en de concurrentie ben jij. Jij kan het persoonlijk maken door de klant aandacht te geven. Dit kost tijd en dus ook geld. Sommige snelle makelaars vinden dat zonde en overbodig. Terwijl de klant juist op die persoonlijke aanpak zit te wachten. Vergeet daarbij niet dat een verhuizing iets emotioneels is. Een hoofdstuk wordt afgesloten en het is de start van iets anders, iets nieuws. Dit kan voor de klant positief of negatief zijn. En soms dus behoorlijk heftig. Laat de klant zijn verhaal doen, houd tijd vrij voor die social talk. Juist op dat menselijke vlak kan jij als makelaar het verschil maken. Dit zag ik vroeger al toen ik met mijn vader op zaterdag meeging naar zijn makelaarskantoor. Die dag konden de klanten langskomen voor een brochure, een bak koffie en niet onbelangrijk: een praatje. Inmiddels kijkt iedereen op funda en lopen alle makelaars hetzelfde online paadje af. Terwijl de klant eigenlijk nog altijd behoefte heeft aan persoonlijke aanpak en betrokkenheid. Wat dat betreft is er niets veranderd. Dus verstop jezelf niet achter een bedrijfslogo, wees lokaal betrokken en zorg dat je dé makelaar van de buurt bent. Gebruik online om herkenbaarheid te creëren en versterk deze vertrouwensband offline verder. In de buurtkroeg bijvoorbeeld: hoor je meteen wie er gaat samenwonen en scheiden…

Martijn Joosten, Marketingexpert voor Makelaars
Meer info over de Facebook Pixel op Marketingvoormakelaars.nl

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.