Overige

Danny Mekić: ‘Investeer in jezelf, je klanten en technologieën’

webinar-danny-website-1060_450x320_fit

Het is bijna teveel om op te noemen waar Danny Mekić (33) zich mee bezighoudt en voor interesseert. Hij is namelijk expert op het gebied van internet, innovatie, technologie en ondernemen. Hij is spreker, adviseur, schrijver en gastdocent. Zijn eigen bedrijf New Team is een consultancybureau dat zich bezighoudt met strategische vraagstukken van bedrijven. Zijn blik is altijd op de toekomst en ontwikkeling gericht. Ondanks zijn drukke agenda wist hij tijd vrij te maken voor Vastgoed Adviseur én de leden van VBO NEXT.

De innoverende makelaar anno 2020, hoe ziet hij of zij er uit?

“Ik denk dat dat iemand is die aan de ene kant 100% gefocust is op zijn of haar klanten en de projecten en dossiers die er liggen, maar die ondertussen ook iedere dag bezig is met de vraag: hoe kan ik mezelf, mijn vak en mijn bedrijf verder helpen, nu en in de toekomst, door gebruik te maken van allerlei handige technieken? De grootste uitdaging van deze tijd voor allerlei specialisten is het treffen van voorbereidingen voor je vak van de toekomst, ook al heb je het nu ontzettend druk.”

“Ik denk dat de meest succesvolle makelaars komen bovendrijven als de economie minder gunstig is.”

“Ik denk dat de meest succesvolle makelaars komen bovendrijven als de economie minder gunstig is.”

Wat maakt een makelaar tegenwoordig succesvol?

“Sommige makelaars zouden misschien zeggen dat een succesvolle makelaar iemand is met veel klanten, maar dat is makkelijk als de wind mee zit. Voor mij is een succesvolle makelaar iemand die veel klanten heeft in een moeilijke huizenmarkt. Ik denk dat de meest succesvolle makelaars komen bovendrijven als de economie minder gunstig is. Het is belangrijk dat je nog steeds uitgekozen wordt en goed op de kaart staat in moeilijkere tijden, wanneer het tegenzit. Je moet dus continu een afweging maken tussen focus op het heden of focus op de toekomst.”

En hoe focus je op die toekomst of moeilijkere tijden?

“Je moet nú investeren, allereerst in jezelf, maar ook lange termijn blijven denken. Je wilt niet alleen nu een topmakelaar zijn, maar ook volgende week, over een aantal maanden, over vijf jaar. Daarnaast is het belangrijk om te investeren in de relaties die je hebt. Je ziet dat de meeste makelaars snel doorgaan naar de volgende klant zodra de sleutel overhandigd is. Ze zijn erg transactie gedreven en raken dus de relaties kwijt wanneer er geen geld meer verdiend kan worden. Er is weinig loyaliteit. Makelaars moeten investeren in relaties zodat ze weer geactiveerd kunnen worden als het economisch tegenzit. En tenslotte: nieuwe technologieën. De tijd dat je een groot bedrijf moet zijn met een ICT- afdeling en enorme budgetten om profijt te kunnen hebben van wat technologie voor je kan betekenen, is absoluut voorbij.

Er zijn tegenwoordig zoveel tools, handigheden, technologieën en kant-en-klare oplossingen beschikbaar die je in kunt zetten. Investeer in technologieën die werkzaamheden kunnen ondersteunen, versnellen, verbeteren, en eigenlijk de reikwijdte die jij hebt als mens, kunnen doen toenemen. Er ligt met name een hele grote kans voor marketing automation. Dat is het automatiseren van marketing-handelingen waardoor je kunt blijven focussen op de klanten die je nu hebt, de zaken waar je nu mee bezig bent, terwijl de technologie er voor kan zorgen dat mensen met wie je al een tijdje geen contact meer hebt gehad, tóch aan je verbonden blijven. Je kunt persoonlijk contact heel goed nabootsen en ‘boosten’ met technologie. Een kaartje sturen bijvoorbeeld wordt als persoonlijk ervaren. Veel makelaars zeggen dan dat ze het hartstikke druk hebben en dat kaartjes versturen er dan bij inschiet, of dat het teveel werk is. Je kunt dit automatiseren bij bedrijven waar zelfs schrijfrobots worden gebruikt om een kaartje te maken met een écht handgeschreven tekst. Met de hand van een robot. Dit bespaart je veel tijd, het is veel goedkoper dan wanneer je het zelf doet, én je houdt zo de relatie in stand.”

“Ik zou uitvoerig onderzoeken welke niches interessant kunnen zijn, in welke taalgebieden ik actief zou willen zijn en dan kijken of er partners zijn met wie ik dat samen zou kunnen doen.”

“Ik zou uitvoerig onderzoeken welke niches interessant kunnen zijn, in welke taalgebieden ik actief zou willen zijn en dan kijken of er partners zijn met wie ik dat samen zou kunnen doen.”

Hoe zie jij de toekomst van de vastgoedwereld?

“De contouren, de basics van de vastgoedwereld, staan toch redelijk vast. Ik heb wel eens nagedacht over het tijdelijk huren of kopen van woningen. Kun je niet het concept van bedrijven als WeWork en Spaces waarbij je abonnementen hebt voor werkplekken, omzetten naar woningen? Je neemt een abonnement op een bepaalde community, je meldt je aan en welke populaire stad of bestemming je wereldwijd ook heengaat, er is dan altijd een bed of kamer of zelfs penthouse beschikbaar. Woningen en werkplekken blijven bestaan, maar de verschuiving is veel meer gaande naar functioneel gebruik en hoe je technologie in woningen en werkplekken kunt integreren om deze optimaal te benutten. Hoe halen we meer uit de ruimte die we hebben? Het gaat om het gebruik ervan, de duurzaamheid, of het energieneutraal is, met meer aandacht voor luchtvochtigheid, luchtfilters e.d. Gebouwen een nieuwe bestemming geven. Wat ook wel een spannende uitdaging is, is hoe klimaatbestendig zijn de woningen die we maken? In Amsterdam bijvoorbeeld, zijn nog steeds geen nieuwbouwwoningen met aircosystemen. Ik ben benieuwd wat voor vormen we gaan zien, zowel wat woningen als werkplekken betreft.”

Als jij nu een makelaarskantoor zou beginnen, welke belangrijke keuzes die innovatief zijn ten opzichte van de huidige makelaarskantoren zou jij dan maken?

“Ik zou beginnen met goed in kaart brengen welke problemen klanten momenteel ervaren wanneer ze een object aan- of verkopen, en zaken doen met een makelaar. En vervolgens proberen met een zo digitaal mogelijke propositie te komen die problemen oplost en tegelijk veel ruimte creëert voor persoonlijk contact. Dat je relaties en marketing automatiseert, een dashboard voor klanten creëert waar ze kunnen zien wat ik voor ze doe, wat de status is, etc. Ik zou dat hele proces proberen te digitaliseren en zo veel mogelijk te automatiseren, zodat ik tijd zou overhouden om er echt voor mijn klanten te zijn op de momenten die er toe doen. Denk verder aan digitaal agendabeheer en slimme oplossingen om 24/7 bereikbaar te zijn. Hoe kun je dit goed organiseren? Ik zou uitvoerig onderzoeken welke niches interessant kunnen zijn, in welke taalgebieden ik actief zou willen zijn en dan kijken of er partners zijn met wie ik dat samen zou kunnen doen. Het is altijd beter om alles niet zelf en in je eentje te doen, maar om aansluiting te zoeken bij bestaande initiatieven of actieve samenwerkingen op te zetten met partijen waar iedereen van profiteert.”

Meer informatie

Ook in Marketing en innoveren ondersteunen wij onze leden. Wij organiseren evenementen rondom dit thema en nodigen experts uit om onze leden bij te praten. Meer weten over VBO? Bekijk dan deze pagina.

Deel dit artikel