Actualiteiten

Qii, de sleutel tot een betere screening van huurders

sleutel-1441_680x520_fit

Bij het zoeken van huurders wil je ervan verzekerd zijn dat je een betrouwbare bewoner kiest die aan de maandelijkse financiële verplichtingen kan voldoen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Dienstverlener Qii kan hierbij helpen als specialist op het gebied van trusted data, oftewel data van geverifieerde bronnen zoals de Belastingdienst, Mijn Overheid en het UWV. Zodat je eenvoudig, snel en veilig alle gegevens op een rij hebt van potentiële huurders. Jelle Vreman, sales executive en mede-oprichter van Qii, vertelt meer over de werkwijze en de voordelen van Qii.

Data speelt een steeds grotere rol in de wereld, ook op de verhuurmarkt. Adviseurs en verhuurders willen inzicht hebben in data van hun huurders, maar ook consumenten willen goed weten welke data zij precies delen en met wie. Daarom staat bij Qii evenredigheid hoog in het vaandel, vertelt Jelle Vreman. “Het dataverzoek van de makelaar moet proportioneel zijn, dus niet te veel en niet te weinig.” In de vier jaar dat Qii actief is, heeft de dienstverlener al meer dan 100.000 woningzoekenden geholpen.

Een consument moet nu vaak een formulier invullen, bijlagen toevoegen en vervolgens alles e-mailen. Qii maakt dit proces vele malen simpeler. Vreman legt uit: “Een makelaar zet een woning online te huur en geeft woningzoekenden de mogelijkheid om te reageren via een knop. Op het moment dat je als woningzoekende reageert, word je gevraagd om gegevens aan te leveren. Deze worden verzameld middels de app van Qii.”

Deze gegevens komen uit diverse bronnen: overheidsbronnen zoals de Belastingdienst, bronnen als jouw eigen bank. “Deze gegevens wordt verzameld en opgeslagen in een digitale kluis. Een consument kan deze vervolgens delen met de makelaar die een woning aanbiedt. Het aanbodplatform moet wel Qii ondersteunen. In dit geval ontvangt de makelaar de aanmeldingen in zijn eigen CRM-systeem. Hier kan hij dan ook een selectie maken en de woning toewijzen.”

Het grootste voordeel is dat de doorlooptijd van de juiste gegevens van de kandidaten met 90% afneemt, vertelt Vreman. “Als verhuurder ben je verzekerd dat je altijd de volledige en juiste gegevens krijgt, want ze komen vanuit een geverifieerde bron. Waardoor de kans op fraude bijna nihil is. Daarnaast wordt de afhandelingstijd van de dossiers minutenwerk. Kortom, je bespaart tijd, geld en voldoet aan je zorgplicht op een AVG-proof manier. Hiermee geef je jouw klant meer zekerheid en betrouwbaarheid.”

Een bijkomend voordeel is dat ondanks mensen reageren in de vorm van één huishouden, de gegevens individueel worden verzameld. “Aan de achterkant worden de gegevens gecombineerd tot één huishouden, zo heeft de makelaar een totaalbeeld van de huurders, niet alleen de persoon die reageert.”

Ook voor de woningzoekende zijn de voordelen legio: “Binnen 10 minuten heb je als consument je digitale kluis gevuld. Nooit meer met de schoenendoos onder je arm naar de makelaar. Je bent ervan verzekerd dat jouw gegevens veilig zijn. De digitale kluis blijft daarnaast drie maanden actief. Omdat het vaak niet in één keer lukt om een woning te vinden, kan je dus makkelijk en veilig reageren op verschillende woningen in die periode. Daarnaast blijven woningzoekenden in de regie: zij kunnen eenvoudig hun gegevens beheren en reacties op woningen eventueel terugtrekken.”

Vreman benadrukt nogmaals: “Daarbij zijn alle gegevens dus geverifieerd, omdat ze uit trusted sources komen zoals de Belastingdienst. De woningzoekende controleert welke gegevens verzameld zijn en wat er wordt gedeeld. Maar hij of zij kan de gegevens niet aanpassen, want we willen met Qii instaan voor de integriteit van de data.”

Dat stukje eerlijkheid en transparantie kan ook worden doorgetrokken tijdens het toewijzingsproces. Vreman vertelt: “Het is mogelijk om bij bijvoorbeeld een categorie zoals achternaam of leeftijd, dit te anonimiseren en te vervangen met een groen vinkje. Hiermee geef je aan dat de gegevens wel bekend en gecontroleerd zijn, maar kunnen op deze manier dus niet meewegen bij het toewijzen van een woning. Een aantal van onze klanten werkt op deze manier al met Qii om zo de toewijzing zo objectief mogelijk te maken.”

Vreman vertelt: “Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat er discriminatie is op de woningmarkt. Wij willen met Qii een steentje bijdragen aan het voorkomen hiervan en ons product is daarbij een hulpmiddel. Bijvoorbeeld door te werken met die groene vinkjes en anoniem reageren in te richten. Daarnaast voorkomen we fraude door te werken met onze geverifieerde data. Deze twee misstanden komen het meeste voor en met ons product zorgen we voor regie en de juiste dataset.”

Maar met alleen een app en technologie is de wedstrijd nog niet gewonnen. “Willen we deze misstanden verder aanpakken, dan moet er wel verdere wet- en regelgeving komen. Want er ligt een ongelijk speelveld op de loer als een deel van de makelaars bijvoorbeeld anoniem reageren gebruikt, maar een ander deel niet. Echter, wij zien onszelf als een dienstverlener en niet als een toezichthouder, dus het is aan de gebruiker hoe Qii wordt ingericht.”

Toch hoeft er niet gewacht te worden op verdere wetgeving om nu al misstanden aan te pakken. Vreman geeft als tip mee: “Wat je als makelaar of verhuurder nu al kan doen is bewust omgaan met data. Vraag jezelf af: waarom controleer ik deze gegevens? Is het echt noodzakelijke informatie? En wat zegt die informatie over de kandidaat? Het helemaal uitsluiten van misstanden wordt lastig, want het blijft mensenwerk, maar door te werken met objectieve standaarden maken we een grote stap in de goede richting.”

Dit artikel verscheen eerder in Vastgoed Adviseur (februari 2022), lees hier de volledige editie.

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.