Vraag jij je ook weleens af waarom je website weinig wordt bezocht? Misschien schrijf je als makelaar interessante blogs voor je bezoekers of deel je persoonlijke verhalen en ervaringen om je websitebezoekers te vermaken of hun vertrouwen te winnen. Maar als bijna niemand op deze pagina’s landt, wat heeft het dan voor zin? Daarom leggen wij in deze blog uit hoe je als makelaar of taxateur beter gevonden wordt in Google.
Content is key
Misschien ben je druk in de weer met je website of kijk je er nauwelijks naar om. Hoe dan ook, je website is je visitekaartje en kan een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie zijn. Neem allereerst eens de bestaande content op je website onder de loep. Zorg dat je keywords regelmatig gebruikt (hierover later meer), dat je geen pagina’s hebt die een error geven, dat de menustructuur eenvoudig is te navigeren voor je bezoekers en vul de meta title en meta description van je pagina’s in.
Nieuwe content is cruciaal om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Bovendien kun je met de content op je website thought leadership opbouwen en je onderscheiden van andere makelaars en taxateurs.
“Thought leaders zijn personen, bedrijven of organisaties die binnen hun vakgebied een leidende en onderscheidende positie innemen. Personen en organisaties die zichzelf het predicaat thought leader toekennen geven bijvoorbeeld aan een vooruitstrevende, vernieuwende blik op de markt te hebben en hun expertise te gebruiken om conventionele werk- en gedachtenpatronen te doorbreken.”
Zoekwoordenanalyse
Maak je zoekwoordenanalyse vooral niet te gecompliceerd. Via de website Answer the Public kun je achterhalen welke vragen Google-gebruikers stellen. Vul makelaar en/of taxateur in en zie direct de vragen die gesteld worden. Deze vragen kun jij in blogs beantwoorden. Spoiler alert: makelaar + plaatsnaam wordt vaak gezocht. Speel hierop door in je content de plaatsnaam van je werkgebied te benoemen. Vallen hieronder meerdere dorpen of steden? Maak hiervoor aparte pagina’s aan.
Via de keywordplanner van Google Ads kun je achterhalen welke zoekwoorden een hoog zoekvolume en hoge concurrentie hebben. Probeer de zoekwoorden te achterhalen die weinig concurrentie en een hoog zoekvolume hebben. Gebruik tot slot een mix van longtail (bijvoorbeeld: makelaar in Groningen voor starters) en head (bijvoorbeeld: makelaar) zoekwoorden.
Virtueel vastgoed
Net als een appartement dat in waarde kan stijgen, kan ook jouw website voor Google in waarde stijgen. Hoe meer relevante, SEO-proof content je plaatst, hoe hoger je in de zoekresultaten zal verschijnen. Een website wordt ook wel virtueel vastgoed genoemd. Het ontzettend belangrijk om ook video’s van objecten op je website te plaatsen. Funda bijvoorbeeld is ontzettend veel waard. Logisch ook als elke makelaar in Nederland zijn of haar video’s van objecten toevoegt op Funda. Dit is zo’n enorme hoeveelheid content, waardoor Funda in zoekopdrachten bijna altijd bovenaan staat. Bouw zelf dus virtueel vastgoed op. Hierdoor kom je hoger