Blogs

Hans van Dijk: “De impact van de coronacrisis op ons kantoor valt nu gelukkig nog echt enorm mee.”

samen-sterker-hans-blog-973_680x520_fit

Samen sterker. Tegenwoordig zie je deze hashtag veelvuldig voorbijkomen. Hier geloven wij in: samen bereik je namelijk echt meer door van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Daarom hebben we aan VBO-makelaars en -taxateurs gevraagd om een leuke anekdote of handige tips vanuit hun expertise met ons te delen.

Hans van Dijk van Flevomakelaars uit Almere is ondanks de coronacrisis positief over de woningmarkt: “Ik zie iedere dag nog hele mooie woningen nieuw op de markt komen in Almere en de prijzen kelderen echt niet.” Wij gaan met hem in gesprek over zijn bedrijfsvoering, zijn positieve houding en de rol van de makelaar.

“Ik ervaar eigenlijk weinig verschil in de houding van klanten en het aantal klanten. De belangrijkste componenten van de woningmarkt zijn de hypotheekrente en het aanbod in woningen. Ons kantoor is gevestigd in Almere, hier is nog steeds een schaarste in woningen en de hypotheekrente is nog steeds laag. Een bijkomend voordeel: de mensen hebben veel meer tijd om een woning te gaan bezichtigen op dit moment, omdat ze thuiswerken.

“We hebben vorige week drie woningen in de verkoop gezet en deze zijn alle drie diezelfde week verkocht”

Wat betreft de aanvragen van kopers en verkopers: hierin is ook vrij weinig veranderd. We hebben vorige week drie woningen in de verkoop gezet en deze zijn alle drie diezelfde week verkocht. Bovendien hebben we iedere dag bezichtigingen. Natuurlijk houden we ons aan de maatregelen en richtlijnen vanuit het RIVM. Zo had ik zelf gisteren een jong stel en toen waren van de vrouw de ouders mee. Nou, dan gaan ze gewoon per stel om de beurt het huis bekijken. Het is niet zo ingewikkeld en de mensen zijn er nu al aan gewend en vinden het totaal geen probleem.

De maatregelen hoeven het werk niet te belemmeren. Ik merk dat de media veelal negatief zijn over de ontwikkelingen op de woningmarkt door de coronacrisis. Maar als wij, als makelaars, hetzelfde doen dan komen we met z’n allen in een negatieve sfeer. Ik zie iedere dag nog hele mooie woningen nieuw op de markt komen in Almere en de prijzen kelderen echt niet. De impact van de coronacrisis op ons kantoor die ik nu merk, vallen op dit moment enorm mee.”

“Mensen vragen zich af of het wel slim is om een woning nu te koop te zetten. Dan zeg ik: waarom niet? De prijzen zakken echt nog niet.”

“We krijgen wel ongeruste telefoontjes van mensen. Zij vragen zich af of het wel slim is om een woning nu te koop te zetten. Dan zeg ik: waarom niet? De prijzen zakken nog niet. Dat heeft weer te maken met die hypotheekrente en de schaarste. Als de hypotheekrente opeens weer een stuk hoger wordt, ik heb zelfs 12% meegemaakt, dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.” Maar dat is op dit moment totaal niet aan de orde!

“Ik vind dat wij als voormannen juist positiviteit moeten uitstralen. Als het slechter zou gaan dan communiceren we dat echt wel. Maar vertel nu niet aan de mensen dat het misschien wel slechter zou kunnen gaan in de toekomst. Dan gaan de mensen natuurlijk denken: “Dan zet ik nu mijn huis niet in de verkoop”. En de woningmarkt is op dit moment nog steeds erg goed. Er zijn nog heel veel mensen die een woning zoeken en die moeten wij als makelaars blijven bedienen. Dat moeten we goed doen en dat kunnen we ook. Ons kantoor heeft tien medewerkers en ook naar hen toe ben ik positief. Ons kantoor is gewoon open (ook op zaterdag!) en we doen dagelijks bezichtigingen. Onze sector wordt gelukkig nog niet zo hard getroffen en dat moeten we met elkaar uitstralen.”

“Dit hangt echt samen met de naam en het imago dat we al langer hebben. Wij zijn 24/7 bereikbaar voor klanten en de kandidaat-kopers. Ook werken we vanuit het idee dat onze klanten een privémakelaar hebben. Dit is de persoon waar je veel contact mee hebt en die van alles voor je regelt. We zijn heel actief op social media. Vorige maand hebben we twee woningen verkocht via social media, zonder dat ze op funda terecht kwamen. We doen veel aan marketing en zijn goed zichtbaar in Flevoland en dat zien mensen. Bovendien zijn we goed bereikbaar. Zo zijn we ook op zaterdag geopend, ook nu tijdens de coronacrisis. Onze benadering is heel actief, persoonlijk en betrokken.

“Vertel aan je klanten dat kopers nu meer tijd hebben om te bezichtigen en dat ze de makelaar en de woning voor zichzelf hebben tijdens de bezichtiging.”

“Een specifieke tip voor VBO leden vind ik lastig om te geven, omdat ik natuurlijk niet weet hoe hun bedrijf normaal gesproken functioneert. Een algemene tip is dat je echt aan marketing moet blijven doen. Minder gaan investeren in marketing raad ik zeker niet aan. Ondanks de kosten: zorg dat je zichtbaar blijft.

Mijn laatste tip is om positiviteit uit te stralen, vooral naar je klanten en medewerkers. Vertel aan je klanten dat kopers nu meer tijd hebben om te bezichtigen en dat ze de makelaar en de woning voor zichzelf hebben tijdens de bezichtiging. Mensen worden negatief door alles wat er in de media wordt geroepen, maar als makelaar kun je eraan bijdragen dat de perceptie op de woningmarkt positief blijft. Wij kunnen nog doorwerken (met in achtneming van de maatregelen), dus laten we dat vooral ook doen.”

Ga naar de website van Flevomakelaars

Perrie Voorbach: “In crisistijd wordt marketing, bestaande database en het opvolgen daarvan nog veel belangrijker”

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.

Ja, houd mij op de hoogte van het laatste nieuws

Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief in mijn inbox met daarin de laatste actualiteiten en ontwikkelingen uit de branche.